""

Monday, November 1, 2010

BAHAYA LETAK LAPTOP ATAS RIBA


GAMBAR yang disiarkan dalam majalah Pediatrics menunjukkan seorang
budak lelaki berumur 12 tahun meletakkan komputer riba di atas pahanya.



--------------------------------------------------------------------------------

CHICAGO – Pengguna-pengguna yang suka meletakkan komputer riba di atas paha mungkin perlu memikirkan semula tabiat itu kerana ia boleh mengakibatkan sindrom kulit terbakar, menurut sebuah kumpulan penyelidik dari Switzerland dalam satu artikel yang disiarkan oleh jurnal Pediatrics semalam.

Sindrom itu menyebabkan warna kulit tidak sekata dan berbintik-bintik ekoran terdedah pada bahang panas dalam tempoh yang lama.

Dalam satu kes terbaru, seorang budak lelaki berusia 12 tahun mengalami simptom tersebut di paha kiri selepas dia bermain permainan video beberapa jam sehari dalam tempoh beberapa bulan.

Kes lain turut melibatkan seorang pelajar jurusan undang-undang dari Virginia, Amerika Syarikat (AS) yang terpaksa mendapatkan rawatan setelah kakinya mengalami masalah sama.


Dr. Kimberley Salkey yang merawat pelajar tersebut terkejut apabila mengetahui dia menyiapkan tugasan dengan menggunakan komputer riba yang diletakkan di atas pahanya selama enam jam sehari.


GAMBAR yang disiarkan dalam jurnal Pediatrics menunjukkan paha kiri seorang budak lelaki 12 tahun berwarna kemerah-merahan
seperti melecur akibat meletakkan komputer riba di atas pahanya.



--------------------------------------------------------------------------------

Suhu di bahagian bawah komputer itu boleh mencecah 52 darjah Celsius.

Ia merupakan salah satu daripada sepuluh kes berkaitan komputer riba yang dilaporkan dalam jurnal-jurnal perubatan sejak 2007.

Walaupun secara umumnya tidak berbahaya, ia bagaimanapun boleh mengakibatkan kulit menjadi gelap secara kekal.

Menurut Dr. Andreas Arnold dan Peter Itin dari Hospital Universiti Basel, kerosakan kulit itu boleh menyebabkan kanser kulit.

Sebelum ini, sindrom itu berlaku dalam kalangan pekerja yang terpaksa berada dekat dengan haba panas seperti pembuat roti dan peniup kaca. – AP


7 comments:

pena said...

oh...
thanks berkongsi info..
kdg2x pena terikut gak tabiat cam ni.. tpi x selalu..

tpi, knapa dipanggil komputer riba? hehe.. =)

azuin said...

btul gak 2 kan...
hehhehe....
komputer riba kene ltak atas riba la kan..hehhe

Blog Leader said...

Diorang nyer kulit memang sensitif pun...

http://yourmusicenter.blogspot.com/

Tak macam kita... huhuhu....

sab said...

uish..sab salu buat ni..huhu

deno said...

bahayanya...
lps nie xleh buat cam nie dah

~ L.Y.A.N.A~ said...

thanx for the info.. satu lg yg yana ada baca, tabiat ni pun blh mengurangkan tahap kesuburan espc utk org lelaki. kurangkan kualiti sperm.. just sharing..

nanad said...

usho . sampai macam tu sekali .
mekasih untuk info ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...