""

Thursday, September 23, 2010

TAUGEH OH TAUGEH.....





Mesti ramai suka makan taugeh. nak pulak campur dlm char kuey teow.
hmmm rangup... tapi nak beli taugeh tu kene buat eksperimen dulu la.

beli sket, jgn makan dulu sebaliknya simpan dulu utk 3 hari. pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane. dan kalau boleh jgn beli taugeh yg kaler putih berseri tu.

kepututsan yg mungkin boleh didapati...
lepas 3 hari bau taugeh tu hanching semacam.
bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka air kencing.
dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler putih berseri.
kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje.
kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya
langsung tak guna urine sebagai baja.

ni info dari pegawai opis  yg pernah buat lawatan ke pusat2 penanaman
taugeh dibeberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip.
siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok2
taugeh tu.

dan kenapa taugeh jodik mangsa?
sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm
batangnya.
tak spt sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis
semasa proses
penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu
barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat2
dari baja.

tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan
tumbesaran bukan secara fotosintesis.
tu sbbnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham...

so bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh2
hanching
dgn taugeh2 bumiputera.
Wahai, sahabat-sahabatku & saudara-saudaraku... baca dan hayatilah.. kongsi dan sebarkanlah... semoga kita mendapat keberkatan dariNYA bersama2.. insyallah..

6 comments:

mazlin said...

thanks for the info..sy seorang penggemar taugeh (kalau masak tumis la)alhamdulillah so far taugeh yg sy beli mmg cepat layu..tp klu taugeh yg beli kt mane2 supermarket pun mcm tu ker? alamak..kena berjage2 la mcm ni..tp kebiasaanye klu beli kt kedai..taugeh tu dah sedia di letak dalam bekas ari..nmpk berseri jer putihnye..mcm mn plk tu?

Nobita Sensei said...

thanx for da info! slalu beli taugeh keluaran bumiputra je~

Uruchimaru @ kf said...

hambe suke mkn taugeh..apepun terima kasih iye..

*pasni beli taugeh kena check betul2..

Gen Fujita said...

betul ke ni? fuh bahaya gak tu. saya tertarik dengan ayat "taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm batangnya." jika terbukti sahih maka memang perkara ni perlu diberi perhatian.

Lelord said...

hehheheheh kat doha ni buat sndirik jek taugeh

jayne said...

ngehhhh... jen paling tak suke mam taugeh..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...